Faci naveta cu motocicleta ? Iata cateva lucruri ce trebuie sa le stii!

 

Cand faci naveta cu motocicleta trebuie sa fi tot timpul alert, sa adopti un stil defensiv de mers si sa fi pregatit tot timpul pentru situatii neprevazute. Dar te poate ajuta sa economisesti timp si bani si cu siguranta este mai distractiv decat sa stai in scaunul masinii! Va prezentam in continuare cateva informatii utile pentru toti cei care fac naveta pe doua roti.

Vreme neprevazuta, transpiratia in echipament, sectiuni de drum alunecoase si soferi neatenti fac ca deplasarea la locul de munca pe o motocicleta sa fie o adevarata provocare – si toate acestea fara sa luam in calcul ca la servici trebuie sa fim prezentabili si „fresh” tot timpul. Dar daca naveta cu motocicleta este o optiune pentru tine vei descoperi de asemenea o gramada de beneficii precum economia de combustibil, economia de timp, insa cel mai important – cu siguranta te vei distra mai mult decat toti soferii blocati in masinile lor in trafic !

Dar naveta cu motocicleta este si un important angajament si in functie de distanta zilnica si de cat de in serios iei acest lucru, poate deveni chiar un stil de viata. Pentru ca vei calatori zilinic cu motocicleta, in diverse conditii de vreme si trafic, in timp vei intampina multe provocari si necesitati. Naveta sigura si distractiva pe doua roti este posibila doar daca sunteti pregatiti pentru orice situatie – iar aici speram sa va ajutam.

 

PREGATIRI PENTRU NAVETA

Cea mai mare problema cand faci naveta este traficul. Motociclistii nu numai ca trebuie sa imparta strada cu un sir nesfarsit de masini ci si cu soferi a caror atentie este indreptata catre telefoane, copii, cafea sau orice altceva in acelasi timp in care incearca cu disperare sa ajunga cat mai repede la destinatie. Acest vacarm poate fi intimidant si periculos asa ca cea cea mai buna apararea a motociclistului este sa conduca defensiv si sa fie cat mai vizibil.

O vorba intre motociclisti spune – „mergi ca si cum ai fi invizibil” – pentru ca, pentru cei mai multi soferi de masini, asa si esti. Motivul pentru aceasta „orbire involuntara”, un fenomen al psihologiei umane in care oamenii nu reusesc sa vada lucrurile chiar din fata lor se datoreaza unei supraincarcari ale stimulilor. Acest fenomen, baza tuturor trucurilor magice in care obiecte dispar din mainile magicienilor, este motivul pentru care soferii se pot uita direct la o motocicleta si sa iasa in fata lor. Se asteapta la o masina iar pentru faptul ca motocicleta nu e masina, literalmente nu o vad.

Sfat: pe langa necesitatea evidenta de a purta echipament de protectie, este foarte bine sa purtati si veste reflectorizante cu mare vizibilitate peste acest echipament. Vestele portocaliu neon, vestele reflectorizante galbene sau verzi sunt cele mai bune – nu numai ca sunt culori aprinse insa soferii sunt obisnuiti cu aceste culori de la jaloanele de semnalizare de pe drumurile in lucru si de vestele muncitorilor de pe drumuri. Soferii sunt obisnuiti cu aceste culori si atentia le este imediat atrasa pentru evitare fenomenului de „orbire involuntara”.

 

VREMEA

Plimbarile de weekend iti dau libertatea de a alege cand, unde si pentru cat timp vei calatori insa daca faci naveta cu motocicleta nu vei avea aceste alegeri. Esti pe strada la o anumita ora din zi, zi de zi, iar vremea nu va tine cont de programul tau. Este esential sa fi pregatit pentru mama natura, cu toate capriciile ei. Echipamentul pentru ploaie cat si pentru temperaturi scazute este indispensabil. O banala burnita poate parea o adevarata furtuna  daca te deplasezi cu 90 km/h sau daca esti nevoit sa stai pe loc o ora pentru ca exista un accident pe sosea. Acest lucru se aplica atat motociclistului cat si motocicletei. Chiar daca naveta se face pe o distanta mica si pe tine nu te va deranja o mica ploaie, este posibil ca motocicleta sa stea o intreaga tura in ploaie. Poate fi o idee buna sa aveti cu voi o husa moto pentru a proteja si motocicleta.

Sfat: fabricate pentru toate conditiile de vreme si cu protectii incorporate, un costum de touring este cea mai buna solutie. Daca insa iti place echipamentul moto pe care deja in detii, poti opta pentru un simplu costum de ploaie pentru a-l purta peste daca vremea se schimba – acestea sunt ieftine si se pot cara usor datorita volumului mic.
 
 

BAGAJE

Cand faci naveta pe doua roti bagajul necesar este mult mai mare decat cel ocazional. Pe langa lucrurile pe care poate trebuie sa le iei la serviciu – laptop, tableta, pranz sau orice altceva, va trebui sa ai dupa tine si echipament de ploaie, dispozitv anti-furt, provizii de urgenta sau alte lucruri ce va pot fi indispensabile zi de zi. Cu alte cuvinte, nu vei putea face naveta fara sa cari dupa tine ceva bagaje.

Solutia cea mai simpla este un rucsac insa acestea au o capacitate limitata iar cararea acestora in spate poate fi obositoare si poate duce la dezechilibrarea motociclistului. O optiune mult mai buna sunt bagajele ce se monteaza pe motocicleta, iar aici avem multe optiuni. Sunt in principala doua mari categorii de bagaje pentru motociclete –  cutii solide sau genti – iar fiecare dintre acestea are punctele ei bune. Cutiile solide, cum ar fi top case sau cutiile laterale sunt mult mai sigure, de obicei protejaza mai bine de umezeala si sunt mai usor de folosit. Gentile sunt mai ieftine, mai usoare, se muleaza dupa dimensiunea bagajului si este mai putin probabil sa se agate de ceva in mers cand sunteti foarte aproape de alt vehicul.

Sfat: daca sunteti la inceput puteti opta pentru o geanta pe care sa o montati pe locul pasagerului – acest loc nu va afecteaza centrul de greutate. Cu cateva corzi elastice se mai pot adauga bagaje pana cand ajungeti la necesarul de bagaj pentru naveta. De abia atunci va recomandam sa investiti intr-un topcase sau alte forme de bagaje mai scumpe.
 
 

SFATURI RAPIDE

Echipament recomandat pentru naveta pe motocicleta:
– costum anti-ploaie sau un costum touring;
– cizme de touring;
– parbriz moto;
– geanta sa sau geanta de rezervor;
– viziera de schimb;
– cagula sau masca de fata;
– dopuri de urechi;
– protectii maini;
– oglinzi cu semnalizari;
– plasa elastica;
– servetele cu microfibre;
– blocaj antifurt.

Modul de conducere pentru naveta pe motocicleta:
– adopta o strategie in alegerea benzii pe care circuli, motocicleta iti da libertatea sa alegi intotdeauna cea mai buna pozitie pentru vizibilitate si siguranta maxima.
– incearca sa constientizezi in permanenta toate elementele din jurul tau, precum un radar, pentru a avea idee ce este in fata, in lateral si in spate – vei putea astfel lua masurile optime.
– niciodata nu merge in paralel cu o masina sau in unghiul de vizibilitate mort al acesteia.
– cand schimbi banda misca si capul cand te asiguri in oglinda, vei atrage atentia celorlalti soferi despre intentia ta.
– cauta alte motociclete, in mod special cand poti imparti o banda, s-ar putea sa nu fi singurul motociclist pe o banda ingusta.
– mergi mai repede decat ceilalti din trafic, se reduc astfel sansele ca tu sa fii lovit din spate si se va miscora si timpul riscant petrecut in spatele masinilor.
– cauta rute alternative care pot fi mai prietenoase motociclistilor.
– fi perspicace, gesturile soferilor cum ar fi schimbarea vitezei sau asigurarea in oglinda pot spune multe despre intentiilor lor imediate.
– „mergi ca si cum ai fi invizibil” este o regula de baza, continua insa sa folosesti semnalizarile ;).
– foloseste faza lunga in timpul zilei pentru a fi vazut mai usor, foloseste-o si noaptea cand drumul este liber.
– foloseste un sistem antifurt si un sistem GPS de localizare, motocicleta ta poate ramane ore bune nesupravegheata iar programul tau poate fi usor invatat.
– foloseste puterea si manevrabilitatea motocicletei pentru a iesi din situatii periculoase.
– asteapta-te la surprize, soferii pot fi nesimtiti, agresivi si inconstienti – pot incerca sa te scoata de pe sosea dar este datoria ta sa te feresti de astfel de situatii si sa previi pe cat posibil intamplarea acestora.
– nu incerca sa fii „furia soselelor”, vei pierde.
– cel mai important, siguranta este primordiala, daca trebuie sa depasesti viteza legala, , sa virezi culcat pana la umar sau orice altceva pentru a evita un accident, fa-o. Un accident are urmari mult mai grave decat incalcarea a unei sau mai multor reguli de circulatie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

301 Moved Permanently

Moved Permanently

The document has moved here.