Pregatirea motocicletei pentru iarna

Pregatirea motocicletei pentru iarna – 10 pasi simpli

 

Daca ideea ta despre pregatirea motocicletei pentru iarna este doar o husa aruncata peste ea e posibil ca primavara sa vina cu niste surprize neplacute. Ultimul lucru pe care ti-l doresti cand incepe sezonul este ca motocicleta ta sa nu functioneze in parametrii asa ca foloseste aceste sfaturi pentru ca motocicleta ta sa fie la fel de pregatita ca tine cand vremea se incalzeste!
motocicleta inghetata

Fie ca vrem sau nu sa recunoastem, iarna a venit din nou. Aerul se raceste si ninsoarea incepe iar cei mai multi dintre noi depozitam motocicletele la repezeala si asteptam cu nerabdare primavara sa ne bucuram de ele. Pentru a mentine motocicleta in cea mai buna conditie, sunt cateva pregatiri care trebuie facute inainte de a trage motocicleta pe dreapta pentru cateva luni.

Insa, pregatirea de acum pentru „iernat”, va face ca inceputul de sezon sa inceapa mult mai placut si fara surpize neplacute precum acumulatori defectati, rugina, corodare sau poate mai rau.

In functie de tipul motocicletei vor fi probabil cateva diferente intre pregatirile ce trebuiesc facute insa exista niste elemente comune pentru toate tipurile de motociclete. Dusmanul principal in timpul iernii este umezeala in exces asa ca eforturile noastre vor fi indreptate catre protejarea motocicletei de aceasta. Vom acoperi de asemenea si intretinerea acumulatorilor, sistemului de alimentare, anvelope si piese in miscare.

 

 1. Pregatiri de suprafata

Sa speli motocicleta „luna” si sa o pui la depozitat unde nu o vede nimeni pentru cateva luni nu pare cea mai buna idee insa este o etapa foarte importanta. Inlaturarea mizeriei si a rezidurilor de orice natura de pe motocicleta iti va proteja vopseaua si lacul impotriva corodarii si a ruginei. Spalati motocicleta si uscati-o complet – un ventilator de aer cald e metoda ideala pentru o uscare completa.

Adaugati un strat de ceara moto Motul E9 Wash & Wax – acesta va actiona ca o bariera impotriva umezelii. La final, pentru suprafetele metalice, folosit un spray WD-40 pentru a elimina in totalitate umezeala si pentru a adauga un strat protector impotriva ruginii.

 

2. Schimb de ulei si filtru de ulei

Schimbati uleiul si filtrul de ulei. Este indicat pentru sistemul de lubrifiere sa aiba ulei nou pentru cateva luni in care motocicleta va fi nefolosita. Uleiul vechi, cu resturi si pilituri se poate acumula in canalele de circulare ale sistemului de lubrifiere. Va fi mai bine sa te sui direct pe motocicleta si sa o conduci de indata ce vremea va permite decat sa pierzi timpul in primvara cu schimbul de ulei. Un ulei cu o vascozitate la rece scazuta – de exempul 5W30, va ajuta la o pornire mai usoara odata cu venirea sezonului.

Daca durata de depozitare depaseste 4-5 luni, pentru o mai buna protectie a pieselor in miscare din motor, recomandam lubrifierea usoara  in interior a pistonului si a cilindrului. Poate ca nu se observa cu ochiul liber insa umezeala poate patrunde si in camera de ardere iar rugina va ataca si elemente din motor precum cilindru, ambielaj si altele. Pentru aceasta inlaturati bujia (bujiile) si introduceti o mica cantitate de ulei de motor (cat ar incapea intr-o lingura) in partea superioara a pistonului. In viteza, rotiti de roata spate a motocicletei pentru a aplica stratul de ulei pe peretii cilindrului. Dupa aceea montati bujia (bujiile) inapoi.

 

3. Lubrifierea pieselor in miscare si a articulatiilor

Pastrati piesele in miscare ale motocicletei lubrifiate pentru a impiedica acumularea de umezeala si aparitia ruginei. Orice piesa a motocicletei care trebuie lubrifiata la orice interval se va lubrifia si inaintea depozitarii. Printre acestea amintim: transmisia pe lant, cabluri, comenzi ghidon, articulatii suspensie, pivoti si articulatii bascula.

 

4. Protejarea sistemului de alimentare

Rezervoarele de benzina au tendinta sa rugineasca atunci cand nu sunt folosite. Benzina nu ar trebui sa contina apa… puteti sa ne dati un mesaj cand si daca gasiti un astfel de peco in Romania. Pentru a preveni aparitia ruginei in interior si pentru a va asigura ca benzina nu isi va pierde proprietatile in timpul depozitarii folositi un aditiv de stabilizare al combustibilului – Motorex Fuel Stabilizer.

Asa ca la ultima tura a sezonului, alimentati de la cea mai apropiata benzinarie. Faceti plinul si adaugati cantitatea recomandata de aditiv de stabilizare al combustibilului. Un rezervor plin ochi va impiedica acumularea umezelii pe peretii acestuia iar scurta plimbare de la benzinarie acasa va face ca aditiviul sa circule prin tot sistemul de alimentare.

O alta metoda ar fi golirea totala a sistemului de alimentare. Este mult mai complicata si implica necesitatea ungerii peretilor rezervolului cu ulei pentru a preveni aparitia ruginei. Aceasta metoda poate fi preferata pentru depozitare pe termen lung – mai mare de 6 luni dar pentru perioada de iarna un rezervor plin cu benzina aditivata cu stabilizator de combustibil este metoda cea mai usoara si sigura atat pentru injectie cat si carburatie.
 
 

5. Protejarea acumulatorului

Bateriile si acumulatorii au tendinta sa se descarce in timp, in special cand sunt conectate la motocicleta. Cel mai usor este sa o conectati la un redresor (incarcator) acumulatori moto. Ultimele generatii de redresoare au incorporate functie de monitorizare si incarcare a acumulatorilor fara a le supraincarca. In mod normal bateria trebuie data jos de pe motocicleta dar cu un incarcator „smart” puteti lasa bateria montata. Inainte de a o conecta la redresor asigurati-va ca bornele nu sunt oxidate si puneti un strat subtire de vasleina pe ele.

 

6. Intretinerea anvelopelor

Daca motocicleta va sta nemiscata pe toata perioadata depozitarii pe anvelope se pot forma zone plate. Mentinerea motocicletei suspendate va preveni acest lucru, asa ca daca aveti stendere moto e cazul sa le folositi. Daca nu aveti asa ceva incercati sa ridicati anvelopa spate sau sa schimbati pozitia anvelopelor la 2-3 saptamani. Daca trebuie sa lasati motocicleta pe o suprafata betonata puneti un covor sau o bucata de lemn pentru a impiedica umezeala sa se stranga in zona de contact a anvelopelor.

 

 
 

7. Verificati instalatia de racire a motocicletei

Daca motocicleta va fi depozitata intr-o locatie unde temperatura va scadea sub zero grade asigurati-va ca folositi antigel de calitate. Acest pas este foarte important – daca aveti doar apa in sistemul de racire riscati ca in primvara sa aveti cilindrul sau chiulasa fisurate datorita inghetului.

 

8. Inlaturati daunatori

Soriceii si alte rozatoare sunt cunoscuti pentru preferinta lor de a se ascunde in interiorul esapamentelor si de a-si construi camine in filtrul de aer pentru a se proteja de frig. Pentru evitarea unor astfel de surprize la inceputul sezonului, folositi un dop protectie toba. Sau puteti folosi niste pungi de plastic vivid colorate in airbox si tobe, fiti foarte atenti sa nu le uitati acolo cand porniti motocicleta din nou!

 

9. Tineti motocicleta acoperita

Cu motocicleta complet pregatita de depozitare va recomandam sa investiti in huse moto. O husa moto de calitate nu va impiedica numai depunerea prafului insa va tine la distanta si umezeala. Daca veti depozita motocicleta afara achizitionati o husa cu elastic in partea de jos sau care se poate ancora de pamant pentru a o proteja de vant.

 

10. Protectie anti-furt

Daca veti tine motocicleta afara pe timpul iernii trebuie sa aveti in vedere ca o motocicleta parcata pentru cateva luni devine o tinta usoara pentru hoti. Pe langa protectia impotriva vremii oferita de catre o husa moto, aceasta o va ascunde vederii iar securizarea acesteia cu un anti-furt moto iti poate oferi liniste. O alarma moto echipata si cu sistem GPS este cea mai buna alegere impotriva hotilor.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

301 Moved Permanently

Moved Permanently

The document has moved here.