Alezarea cilindrului si rodajul dupa alezare

Mai toti posesorii de vehicule cu motor ajung sa fie nevoiti sa alezeze cilindrul mai devreme sau mai tarziu daca este din fonta… daca nu este din fonta singura metoda ramane schimbarea vechiului cilindru sau … despre asta vom vorbi in alt articol.

Motivele pentru care este necesara alezarea sunt cele mai variate, de la simpla uzura a cilindrului pana la ghinioanele de care nimeni nu e ferit – o siguranta de la piston, un segment care cedeaza si zgarie cilindrul, un ac de la coronita de la boltul pistonului – toate duc la necesitatea inlocuirii sau alezarii cilindrului.

De ce alezare si nu cilindru nou ?
Raspunsul este cat se poate de simplu – diferenta de pret si de ce nu, de calitate.

La un scuter de 50cc racit pe  aer un set motor nou la o calitate comparativa cu cea originala costa in jur de 400-500 lei.  Costurile pentru alezarea cilindrului original variaza intre 90-160 lei un piston bun iar procedura de alezare costa intre 40-80 lei. Astfel, prin alezare, costurile sunt intre 130 – 240 lei, fara a se pierde din calitatea setului motor. Un set motor, mai ales la motoarele mici, suporta multe alezari, la scutere sunt disponibile chiar si 10 cote de reparatie.

Lucrurile stau chiar mai bine cand este vorba de motoare mai mari, la care un cilindru are pret mult mai mari decat la cele de 50cc – 100cc. Preturile acestor seturi motor incep de la 2000 lei si merg mult in sus. Exempul concret, pentru o motocicleta Yamaha XT600 – doar cilindrul original Yamaha costa intre 2500 – 2900 lei. Adaugam kit piston OEM 900 – 1200 lei si obtine un total de 3400 – 4100 lei. Daca alegem sa alezam, vom cumpara doar pistonul, preferabil aftermarket la un pret de 800 – 1000 lei, la care adaugam alezarea si honuirea 150 – 200 lei si obtinem un total de 950 – 1200 lei. O diferenta materiala importanta iar din punct de vedere al calitatii, daca alezarea, honuirea si rodajul sunt facute cum trebuie, nu vor fi diferente. In general toti cilindrii de fonta suporta doua sau mai multe alezari, asa ca noi consideram ca alezarea poate fi o solutie.

Alegerea cotei pentru alezare trebuie sa fie cea mai mica suportata de cilindru. Orice cota sarita este o cota pierduta deci masurati cu atentie inainte sa comandati pistonul. Recomandam ca masuratoarea sa fie facuta la firma ce va efectua alezarea, pentru a fi siguri ca se comanda cota necesara. Alezarea se face doar dupa ce s-a stabilit si s-a procurat pistonul pe cota de reparatie necesara.

 Rodajul este foarte important, el va afecta in mod direct peformanta si fiabilitatea cilindrului. La rodaj recomandam folosirea de ulei mineral iar la inceput vom porni motorul cate 10 minute cu pauza de 10 minute, repetam procedura de 3-4 ori. Dupa aceasta se poate trece la folosirea motocicletei, scuterului sau ATV-ului dar fara a depasi 3000-4000 rotatii pe minut, restrictie ce se va mentine  pentru 300-400 de km. La motoarele in 4 timpi recomandam schimbarea uleiului dupa acest interval. Se va continua cu un mers „linistit” – cu ulei la alegere, pana la 600-800km, dupa care va puteti bucura de buna functionare a motorului si de intreaga cursa a manetei de acceleratie 🙂 . La motoarele in 2 timpi, in special la cele de capacitate mica, recomandam schimbarea segmentilor dupa terminarea rodajului de 600-800 km.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

301 Moved Permanently

Moved Permanently

The document has moved here.