Functionarea eficienta a sistemului de franare moto

Sistemul de frânare reprezintă o componentă importantă a motocicletei. Funcționarea corectă a acestuia contribuie la rularea optimă a vehiculului pe carosabil. De asemenea, integritatea discurilor de frână este importantă în asigurarea siguranței călătorilor. 

Persoanelor care observă disfuncții ale sistemului de frânare le este recomandată vizita la cel mai apropiat service moto.

Istoria frânei pe disc

Frânarea este procesul de convertire a energiei cinetice de mișcare în energie termică. Această funcție este realizată cu ajutorul

Primele tipuri de sisteme de frânare aveau la bază saboții confecționați din lemn. Atunci când erau acționați, aceștia făceau compresie pe roțile autovehiculelor. După această perioadă, tehnica proiectării plăcuțelor de frână a evoluat, ele fiind confecționate din diverse materiale, cum ar fi lemnul sau fierul.

Eficiența acestor metode de frânare era scăzută, ele fiind optimizate pentru viteze de până la aproximativ 30 de kilometri la oră. În anul 1899, sistemele de frânare au evoluat, apărând pe piață sistemele de frânare pe tambur. Acestea erau amplasate la nivelul roții și acționau niște benzi metalice.

Benzile metalice erau elastice și prezentau pe suprafața lor un material de fricțiune confecționat din:

  • piele;
  • cauciuc;
  • plumb;
  • bumbac;
  • păr de cămilă.

Acest tip de frânare era mai eficient decât precedentul, dar nu s-a dovedit folositor pe timpul ploii, atunci când materialele de fricțiune se udau. Drept urmare, capacitatea de frânare a autovehiculului scădea.

În anul 1902, Frederick Lanchester a inventat sistemul de frânare cu disc și etrier. Producția în masă a acestuia a început în anul 1950, în Statele Unite ale Americii, și mai apoi în Europa.

Verificarea discurilor de frănă moto

Desigur, discurile și plăcutele de frana nu s-au uzat în timp ce motocicleta a stat la păstrare, dar e foarte probabil să nu mai stiti exact starea lor de ultima dată când ați folosit motocicleta. Plăcuțele de frână se pot vedea cu ochiul liber dacă ne uităm în lungul discului. Când compoziția plăcutei e pe sfărșite, luați in calcul înlocuirea acesteia. Dacă mergeți cu plăcuțe uzate peste limiăa, veți distruge discurile și le veți uza prematur. Grosimea acestora din urma se verifică cu un micrometru . Acesta trebuie să fie cât mai uniformă și nu mai mică de 4,5 mm.  În general, variază de la un model la altul, dar grosimea minimă ar trebui sa fie gravată pe disc.

Funcționarea pe durata toamnei

Discurile de frână de pe motociclete funcționează în același mod în timpul toamnei ca și în oricare altă perioadă a anului. Ele sunt concepute pentru a încetini sau opri roțile motocicletei atunci când frânele sunt acționate. Funcționarea discurilor de frână pe timp de toamnă nu este diferită de cea pe timp de primăvară, vară sau iarnă. Totuși, condițiile meteo și starea drumurilor în timpul toamnei pot influența eficiența frânelor și necesitatea de a le menține în stare bună de funcționare.

Iată câteva aspecte de luat în considerare pentru funcționarea discurilor de frână moto pe timp de toamnă:

Umezeala

Toamna, ploaia poate face ca suprafețele drumurilor să devină alunecoase. Acest lucru poate afecta aderența roților și eficiența frânelor. Asigurați-vă că discurile de frână sunt în stare bună de funcționare și că placuțele de frână sunt înlocuite dacă sunt uzate.

Frunzele umede

Frunzele căzute pot deveni alunecoase pe suprafața drumului și pot afecta aderența. Fiți atenți la frunzele umede, mai ales în viraje, și reduceți viteza în consecință.

Lubrifierea

Asigurați-vă că discurile de frână sunt lipsite de grăsimi sau uleiuri care pot reduce fricțiunea. Orice substanță lubrifiantă pe disc sau placuțe de frână poate compromite funcționarea corectă a frânelor.

Verificări regulate

Înainte de a pleca la drum în timpul toamnei, efectuați verificări regulate ale sistemului de frânare. Asigurați-vă că discurile de frână nu sunt uzate peste limita admisă, că placuțele de frână sunt în stare bună și că sistemul de frânare este corect reglat.

Distanța de frânare

În condiții de umiditate și alunecare, distanța de frânare poate fi mai mare. Reduceți viteza și mențineți o distanță de siguranță între motocicleta dvs. și vehiculele din față.

Discurile de frână de pe motociclete funcționează în același mod în timpul toamnei ca și în celelalte sezoane. Cu toate acestea, condițiile meteo specifice acestei perioade pot afecta aderența și distanța de frânare, motiv pentru care este important să aveți grijă suplimentară și să mențineți în stare bună sistemul de frânare al motocicletei.