Ulei transmisie: un bun lubrifiant pentru sistemul de transmisie al motocicletei

Sistemul de transmisie al motocicletei are cateva functii importante care ajuta la optimizarea functionarii motocicletei. Acesta preia de la motor, trece, modifica si distribuie momentul motor la rotile motoare ale motocicletei.

Sistemul de transmisie este alcatuit din subansamble si organe cu roluri specifice dupa cum urmeaza: ambreiaj, cutie de viteze, transmisie cardanica, transmisie principala, diferential, reductor-distribuitor, arbori planetari si transmisie finala.

Fiecare dintre aceste subansamble este parte integranta a unui mecanism complex, care poate functiona pe principii diferite, in functie de modelul de motocicleta. Pe baza specificatiilor diferite pe care le are un anumit tip de transmisie, trebuie ales si uleiul de transmisie.

Uleiul de transmisie moto

Uleiul din transmisie are o importanta deosebita in protectia pieselor in timpul functionarii. Cutiile de viteze, ca orice alt mecanism, functioneaza prin piese interconectate generand frictiuni intre piese si caldura. In principiu uleiul din cutia de viteze are trei roluri principale: reduce frictiunea dintre piese.

Ce tip de ulei de transmisie să folosești?

Pentru a te asigura ca transmisia motocicletei tale va functiona corespunzator, Unimotors  recomanda sa respecti indicatiile specifice uleiului pentru cutie de viteze din partea producatorului motocicletei, asa cum apar ele in cartea tehnica. Unimotors, lider al dealerilor autorizati distributie uleiuri Motul Transoil, Motul Gear sau ulei pentru cutia de transmisie Motygear pentru cutiile de viteze care intrunesc cele mai noi recomandari si specificatii ale producatorilor de motociclete si care te ajuta sa:

  • protejezi componentele din sistemul de transmisie pentru mai mult timp
  • schimbi fara probleme treptele de viteza indiferent de temperatura de afara
  • Daca detii o  motocicleta si ai nevoie de informatii,  precum cel tip de  Motul se potriveste pentru cutia de viteze, trimite un mesaj agentilor Unimotors pregatiti sa te ajute sa faci alegerea potrivita in functie de motocicleta pe care o conduci.

In cutia de viteze incap aproximativ 2 – 2.5 litri de ulei. Daca ai folosit cantitatea aceasta si observi ca nivelul de ulei nu a atins partea superioara a cutiei de viteze, e posibil sa existe anumite scurgeri de ulei. In acest caz, este recomandata o vizita de urgenta la un service moto. De asemenea, nu uita sa golesti complet uleiul uzat inainte sa il pui pe cel nou si sa il reciclezi corespunzator.

Rolul uleiului de transmisie

Pentru asigurarea functionabilitatii mecanismelor uleiurile de angrenaj trebuie sa indeplineasca urmatoarele functii:

  • sa previna uzura suprafetelor de contact prin formarea unei pelicule uleioase stabile între ele;
  • sa reduca pierderile pentru frecare in cuplurile dintate;
  • sa abata caldura de la suprafetele de frecare;
  • sa indeparteze produsele uzurii din zonele de frecare;
  • sa protejeze piesele impotriva coroziunii;
  • sa reduca sarcinile dinamice asupra rotilor dintate, sa atenueze vibratia si zgomotele prin etansarea rosturilor intre suprafetele de frecare.

Cota uleiurilor de angrenaj in volumul total al materialelor de lubrifiere, utilizate de automobil pe intreaga perioada de exploatare constituie doar 0,3—0,5%. Sunt schimbate nu atat de des: sau dupa 75-150 mii km, sau, daca vehiculul se exploateaza neregulat peste fiecare 3-7 ani indiferent de kilometrajul parcurs. 

Cu toate ca uleiurile de angrenaj functioneaza in conditii, evident mai usoare, decat uleiurile de motor, acestea suporta sarcini majore.

Presiunea in zonele de contact ale angrenajelor cilindrice, conice si elicoidale poate atinge de la 500 pana la 2000 MPa, iar in a celor hipoidale – pana la 4000 MPa.

Viteza de alunecare a dintilor unul fata de celalalt la intrarea in angrenaj variaza in diapazonul 1,5-12 m/s pentru angrenajele conice si cilindrice, 20-25 m/s – in elicoidale, in angrenajele hipoidale aceasta poate sa depaseasca 15 m/s.

Temperatura de lucru a uleiului in angrenajele de transmisie variaza de la temperatura aerului inconjurator pana la  200°С, insa in punctele de contact al dintilor adesea apare o supraincalzire de scurta durata, de  pâna la  300°С, iar uneori si mai mare. Drept urmare pot aparea: uzura, gripari, coroziune punctiforma a dintilor angrenajelor si altele.

Alegeti asadar uleiul de transmisie potrivit, in functie de motocicleta pe care o detineti!